dinsdag 20 maart 2012

De vrolijke klusjesman en drie roddelende dames.

Mijn moeder woont in een vrijstaand huis met een joekel van een tuin erom heen. De tuin heeft ze samen met mijn vader helemaal zelf ontworpen en aangelegd. (mijn vader het grove werk!) Achter in de tuin zitten drie dames. In de lente komen ze naar buiten, krijgen ze een nieuw jurkje in de vorm van een likje verf, en dan zitten ze daar te tuttebellen tot einde zomer... dan worden ze weer per koets (lees kruiwagen) naar hun winterverblijf gebracht door mijn vader.


Maar toen stierf hij plotsklaps 4 jaar geleden... en daar zat mijn moeder, met een joekel van een tuin en drie zwaarlijvige dames... (en dan heb ik het niet over haar 3 dochters!!!) 
Het huis, de tuin en het verdriet waren te groot om het allemaal alleen te redden. Dochters en schoonzonen die een keer het veldje grasmaaien is handig maar het moet elke week! 
En toen kwam Piet, een door de buren goed aangeprezen alleskunner die in de buurt woont. Hij hielp haar met bijna alles wat anders mijn vader gedaan zou hebben. Hij repareerde een platte band, klom op het dak om een lekkage te verhelpen, ruimde schuren met troep op, reed tientallen keren naar de stort, maaide het gras en... begeleide de drie dikke dames in de lente naar hun terrasje en in de winter naar hun binnenverblijf.
Liefdevol legde hij een dekentje om hun schouders en had daar grote pret over. Inmiddels zijn Piet, zijn vrouw en mijn moeder goed bevriend geraakt en toen ze uitgenodigd werd voor Piet's 65ste verjaardag, maakte ik een schilderijtje voor hem (in opdracht van mijn trouwe opdrachtgever, m'n moeder) 

gouache, acryl, Oost Indische inkt op papier 20 x 20 cm

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen