dinsdag 13 maart 2012

Expositie werk van mijn cursisten op mijn blog!

Enkele keken een beetje benauwd toen ik enthousiast vroeg of ik wat foto's van hun werk op mijn blog mocht zetten. "ja maar da's toch niet goed genoeg!", zag ik ze denken. Nou dat is het wel! Zoals je ziet aan de enorme reeks foto's die ik geüpload heb (ik kan niet kiezen...) En dan moet ik er ook nog bij zeggen dat ik lang niet van alles (helaas) een foto heb gemaakt...

De cursus is al zo'n 7-8 weken op gang. Het is de basiscursus Tekenen en Schilderen voor beginners die ik bij de Muzelinck geef. Sommige zijn eigenlijk het niveau van 'beginner' wel voorbij maar iedereen komt met verrassende, leuke of mooie dingen en ontwikkelt zich door de weken heen. Goed kunnen tekenen is ook gewoon een kwestie van veel doen. Veel doen en goed kijken. Wat zie je nou echt? En wat DENK je dat je ziet. Daar zit namelijk een verschil tussen.

Hier gaf ik een oefening waarbij ze tijdens het tekenen NIET op het papier mochten kijken. Alleen naar de persoon die ze gingen natekenen... Moeilijk hoor om die controle los te laten, maar het is een goede oefening voor de hand-oog coördinatie. Je tekent de lijn die je op dat moment ziet, zonder dat je hoofd/hersenen zich ermee kunnen bemoeien. Dat levert vaak spontane en hele rake beelden op. (later mochten ze die met wat kleur-accenten erbij uitwerken.







Het stilleven hierboven (van Jos) is op het kubisme geïnspireerd. Ik liet de cursisten een stilleven natekenen vanuit verschillende standpunten. Ik vergat die dag mijn camera maar ik kreeg een mooie print ervan van Jos. Leuk ding is het geworden!



Collage techniek waarbij er verschillende composities gemaakt werden die later in een groter schilderij uitgewerkt konden worden. (acrylverf en collage)


Uit zelf geschilderde 'proefstroken' knipte ze de vormen en puzzelde ze een nieuw beeld.







Hieronder een aantal uitgewerkte composities op doek.



Sommige hebben voor je het weet al een heel schilderij op het doek staan. Met een gemakje alsof het uit de lucht kwam vallen. Is het toeval dat dat vooral bij de mannen van de groep het geval is?? Niet zeuren, gewoon doen, ACTIE, 't kan altijd nog de container in en dan beginnen we gewoon overnieuw!

Mooi is dat en heel waar, de fouten die je maakt blijven je bij, dat is de beste les. Een ander voordeel van 'schilderen zonder angst', is dat het werk een voelbare dosis lef en vanzelfsprekendheid krijgt.

De vrouwen van de club (enkele daar gelaten) zijn een stuk perfectionistischer en uit angst om iets 'verkeerds' te doen, wat voorzichtiger. Ik denk dat dat een algemeen 'vrouwending' is... niet zozeer alleen de vrouwen uit mijn groepje hoor...
Ik moet uitkijken want ze lezen dit ook ;-)


"Mmmm", zegt de jongste van het stel, ze kijkt vertwijfeld naar haar doek, "Ik vind schilderen denk ik niet zo leuk... ik teken liever". Da's toch jammer, zeg ik, want je kan het wel! (zie hierboven haar eerste poging)Maar ook daar is deze cursus voor. Om te ontdekken wat je het beste ligt. Wat het meeste bij je past. En dat vind je het beste uit door alles een keer te proberen.



En ook met handen en voeten tekenen geldt, oefenen oefenen oefenen...en goed kijken! Kijk nou die haartjes op die hand! Opeens is het 'iemands' hand. Een hand met identiteit.


Oefeningen met oilpastel krijt. Mengen, wrijven, verdunnen met terpentine of lampenolie, wegkrassen, dik, dun. Olie pastels kun je op zoveel manieren gebruiken!







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen