woensdag 28 maart 2012

Handig, 'Google vertalen' !... maar niet te letterlijk nemen...

"Kun je Duits?", wordt me gevraagd door een goede opdrachtgever.
Ik antwoord vol vertrouwen, "Ja hoor, dat moet lukken! en anders start ik wel even een vertaalprogramma'tje op...".
Een lijst met Duitstalige omschrijvingen voor illustraties valt prompt in mijn mailbox... Een Zwitserse opdrachtgever heeft zijn best gedaan om het zo duidelijk mogelijk voor me te maken en al snel kom ik tot de conclusie, "Wat is dat Duits toch moeilijk!"
Nooit een talenknobbel gehad hoor.... eerder een talenkuil, als zoiets al bestaat.
Ik was een 'exacte vakken typje'. Ik kon genieten van het oplossen van ingewikkelde wiskundige opgaven en werd erg blij als ik een a-4 vol krabbelde met natuurkundige grafieken, formules en uitwerkingen. Ik was er goed in ook! Maar ik dwaal af...

Ik tuurde naar de Duitse-woorden-brij en besloot al snel de vertaalmachine te raadplegen.

Het ging om de omschrijving: Es geht um einen Ausflug in einen Streichelzoo; Füttern ist nicht in jedem Streichelzoo erlaubt, daher ohne füttern.

En wat vertaalde het apparaat me: Het gaat over een reis naar een kinderboerderij, borstvoeding is niet toegestaan ​​in een dierentuin, dus zonder voeding.

En dan lijkt het toch opeens weer op wiskunde, want van mijn Nederlandse contactpersoon wist ik dat Streichelzoo een kinderboerderij is. (Streichel is strelen, dus 'aaiboerderij') En die borsten vond ik ook niet echt terug in het Duits... leek me ook wat vreemd. Al had ik het wel leuk gevonden om een illustratie uit te werken waarbij een voedende moeder met baby en al abrupt de dierentuin uit wordt gezet door een pissige giraffe, wijzende op een rond bord met rode rand en streep, waarachter het silhouet van een voedende vrouw in zwart is afgebeeld.

 Wegens tijdgebrek toch maar deze gemaakt...





in de spelotheek...


 Slaapritueel

1 opmerking:

  1. Precies zoals je het zegt. Google translator is erg handig voor woordjes etc. Maar voor een tekst zou ik toch een vertaler inschakelen.

    BeantwoordenVerwijderen