zaterdag 6 oktober 2012

Tekenen zonder te kijken en een stilleven op zijn kop

Drie weken geleden ben ik met een nieuwe cursus gestart, basis tekenen en schilderen bij de Muzelinck.
Altijd spannend die eerste les! Voor de cursisten maar ook voor mij. Kan ik alle namen wel onthouden? Vinden ze het wel leuk? Leg ik het duidelijk genoeg uit?... Zouden ze terug komen les2?? 
Ach, ik overdrijf een beetje... dat doe ik nou eenmaal graag...

Om de cursisten elkaar beter te laten leren kennen, bedacht ik een opdracht waarbij ze elkaar diep in de ogen aan moesten kijken! Sterker nog, ze moesten die blik vasthouden, terwijl hun hand ondertussen over het papier kraste in een poging een snel portret te maken van degene voor zich. Ze mochten dus NIET op het papier kijken en zagen pas naderhand wat ze gemaakt hadden. Naast een hoop gelach en verontschuldigingen naar de geportretteerde, waren er hele rake tekeningen bij! Spontane lijnen waar niet over na gedacht is. Een super goede oefening voor de hand-oog co├Ârdinatie! Wat je ziet, meteen omzetten in de beweging van je hand, geen tijd om te denken, DOEN!

Ik stel u dan ook graag voor aan mijn cursisten:


  
 





















Afgelopen maandag hebben we een stilleven gemaakt. Geïnspireerd door Picasso, Braque in hun kubistische periode. Hoe zet je de essentie van een voorwerp op papier? Door het van alle kanten te onderzoeken en tekenen, gewoon door elkaar, alleen dan krijg je een compleet beeld. Maar ook ontstaat er iets nieuws, nieuwe vormen, interessante restvormen. Och ik was trots! Er zijn echt zo'n mooie werken ontstaan! Hieronder een paar daarvan... ik was mijn camera vergeten dus heb ze nog niet allemaal verzameld.








  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen