dinsdag 13 november 2012

Zie de manen schijnen...

Dat was leuk gisteravond! En interessant ook. 
Les 8 alweer van mijn cursus Tekenen en Schilderen en deze les heb ik een gastdocent uitgenodigd om de les te verzorgen. Willemien Friesen, yep, mijn tante. 
Zij is kunstzinnig therapeute en heeft heel veel ervaring in het onderwijs en in het geven van cursussen. Dat doet ze met zoveel liefde en passie, dat wilde ik mijn cursisten graag mee laten maken.

Haar werkwijze vind ik zo interessant. Ze 'pakt' iets uit de kunstgeschiedenis, bespreekt dat, met vele prachtige voorbeelden, en in die lijn verzint ze er een opdracht bij.

Ze heeft verschillende onderwerpen uit mijn eerdere lessen gebruikt om nog eens te belichten maar dan vanuit de kunstgeschiedenis. Hoe gingen kunstenaars door de tijd heen met beeldelementen als lijn en  perspectief om, met portretten en landschappen? Zelfs kindertekeningen werden gebruikt als illustratiemateriaal. Zo boeiend om te zien dat een kind in zijn tekeningen dezelfde ontwikkeling doormaakt als de mensheid. De eerste tekeningen waren krassen op een rotsblok. Precies zoals een kind ze ook maakt.

Na de pauze mochten we aan de slag. Ik deed mee met mijn cursisten, leuk om weer eens 'op de andere stoel' te zitten. Wel eng hoor. Respect voor mijn cursisten! 

We gingen een landschap met houtskool maken.    







Kijk nou die resultaten, prachtig! Zie die manen schijnen! Ik was helemaal trots op mijn groepje.


De mijne zit er ook tussen. Zeer zeker niet de beste... ik zeg dan ook niet welke het is ;-)



Willemien evalueert de tekeningen. Wat een geslaagde les! En wat leuk om dit samen met mijn tante te doen. Nou ja... zij deed het en ik bekeek het met trots!

Handen en hoofden
In eerdere lessen hebben we het menselijk lichaam bekeken. Eerst de handen, toen het hoofd en daarna het hele lichaam. Mijn vriendin komt dan poseren waar ik heel blij mee ben. Niet iedereen durft naakt voor een groep tekenaars... Hieronder de tekeningen van handen en gezichten. 

 

 

 

 

 

Iedereen kreeg dezelfde aanwijzingen over de verhoudingen in het gezicht, waar moet de mond, hoe teken je ogen... en toch krijg je compleet verschillende gezichten.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen