dinsdag 12 maart 2013

Beestachtig prachtig!

"Nee, je mag niet naar je papier kijken als je erop tekent", riep ik streng tegen mijn tekenklasje. Zenuwachtige blikken en een beetje angstig gepuf klonk door het atelier. Starend naar het 'voorbeeld-dier' wat ze mee genomen hadden. "Da's goed voor je oog-hand coördinatie", riep ik nog heel belangrijk er tussen door.

Nadat ze uitgelachen waren om de krabbel die ze blind op papier gezet hadden, kregen ze de opdracht om schaduw aan te brengen. Met toon krijgt het dier model en komt langzaam tot leven. Heerlijk om te doen maar dus ook leerzaam. Ik deed het vroeger vaak in de randen van mijn schoolschriften. Ik dacht er weer aan door een vriendin en collega Mandy van Goeije die mij attendeerde op de site van Carla Sonheim die erg leuke teken en schilder oefeningen bedacht heeft.




Daarna deden we het in kleur. Deze keer begonnen we niet met een lijn maar met een vlek. Wat zie je er in? Maak er een fantasie beest van met verschillende materialen in verschillende lagen. Ecoline, Oost-Indische inkt, zwart aquarel potlood, kleurpotloden en krijt... Zie hier de dierentuin die in korte tijd ontstond!







Zien wat ik van de vlekken maakte? 


2 opmerkingen:

  1. Geweldig ! wonderlijke oefening,
    en het resultaat geweldig.
    eerst dacht ik dat de cursisten kinderen waren,
    en dacht toen dat kan niet, zulke resultaten met kinderen.
    later bedacht ik dat cursisten ook meer volwassen personen kunne zijn,aan de resultaten te zien zijn het geen kinderen geweest, mocht dat wel zo zijn dan vind ik het helemaal verbluffend ?
    gr !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dit is inderdaad gemaakt door volwassenen! Goed hè! En zo leuk om te doen, dat is belangrijk. Fantasie, lol en een stukje techniek.

      Verwijderen