donderdag 11 december 2014

Les in het donker

...maar vooral over het licht in het donker. 

Afgelopen maandag had ik Willemien Friesen (mijn tante) als gastdocent uitgenodigd. Elke cursus die ik geef vraag ik haar voor een gastles en gelukkig doet ze dat graag want ze maakt mijn cursus helemaal compleet. Deze keer vertelde ze over hoe 'het licht' in de kunstgeschiedenis 'opeens' verscheen. Van de Romeinen tot Caravaggio en door naar Rembrandt. Kunstenaars die geen licht schilderde, maar mèt licht leken te schilderen. 
Aansluitend deden wij een houtskool opdracht waarbij we maanlicht gingen tekenen, gummen, vegen en zo meer. Hoe dieper de schaduw en het donker, hoe helderder en stralender het licht! 
Is het in het leven ook niet zo...



Ik geloof dat iedereen een beetje versteld stond van de mooie resultaten... ik in ieder geval!
13 heldere volle manen schenen aan het einde van de workshop het atelier in.
Alles bekijken van deze les...Via deze link.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten