maandag 23 februari 2015

Schilderen in het museum

De tentoonstelling 'Kruseman. Kunstbroeders uit de romantiek', is op dit moment te zien in Museum Jan Cunen. Je kunt er op verschillende manieren naar gaan kijken... meelopend met een rondleiding, of met koptelefoon en de izi travel app... je kan aansluitend zelfs een wijnproeverij of een lunch nemen
Maar misschien is het leukste nog wel om samen met 16 kinderen tussen de 7 en 12 jaar de schilderijen te bekijken. 'Jonge ogen' zien zoveel meer en anders. Heerlijk om hun gedachtes te horen. Wat ze zien wordt direct met veel fantasie geïnterpreteerd. "Die hond kan denk ik niet zo lang stilzitten hoor!" en "Ik zie daar een mensje... ik denk dat het de jager is.. ja... het is een jager hoor". Een schilderij met het hunebed levert even wat verwarring op.. is het een stapel stenen of... "Ik weet het, daar sliepen de koeien vroeger in!" en een ander bedacht dat ze daar "spullen en doden in bewaren"

"Gaan we nou nog schilderen?", vraagt een meisje... en dat deden we. 
Eerst de achtergrond, het landschap met een horizon. Daarna een zelfportret met mijn deskundige ;-) uitleg over waar we de ogen, de neus en de mond moeten plaatsen. Zie hier het resultaat. De bovenste maakte mijn dochter. Ze was ook nog mijn assistente!

Riske 7 jaar





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen